Econet satsaa Kiinaan

Vesialaan erikoistunut Econet-konserni aikoo kasvaa voimakkaasti Kiinassa. Econet-konserniin kuuluva Dewaco aikoo tuplata tänä vuonna Kiinan markkinoiden liikevaihdon. Tuplausta tavoitellaan strategian vaihdoksella. Laitilalaisen Dewacon liikevaihto Kiinaan oli viime vuonna miljoona euroa. Econetin projekti Smart Water pyrkii myös Kiinan markkinoille etäluettavalla vesimittarilla.

Dewaco vaihtoi Kiinan strategiaansa vuoden vaihteessa. Strategian vaihdos on osa yrityksen tavoitetta kasvattaa liikevaihto 10 miljoonaan tänä vuonna. Dewaco sulki maaliskuun lopulla Pekingissä sijaitsevan toimistonsa ja nyt toiminta perustuu paikallisien edustajien käyttöön alueittain.

– Uusi strategia puree hyvin ja saimme helmikuussa noin 1,5 miljoonan euron kaupan Wenzhouhun. Toimitamme sinne kesällä ketjulaahaimia jäteveden puhdistamiseen, kertoo Dewacon tehtaanjohtaja Jari Virtanen.

Econetin Smart Water valittiin mukaan tällä viikolla järjestettävillä Kiinan Maritime Silk Road –messuille. Smart Water on Econetin projekti, jossa on kehitetty etäluettavaa vesimittaria. Etäluennan avulla voidaan saada reaaliaikaista tietoa veden kulutuksesta, paineesta ja laadusta.

– Hakijoista valittiin vain noin 20 näytteilleasettajiksi messuille, joiden pääpaino on älykkäässä teollisuudessa ja rakentamisessa. Tavoitteenamme on saada uusia yhteistyökumppaneita ja vakaampi jalansija Kiinassa, kertoo Econetin kehitysjohtaja Antti Herlevi.

Kiinan ICC, China International Trade Promotion Council, Quanzhoun kunnanhallitus ja GGDC järjestävät messut.

– Kiinan markkina on suuri ja haastava. Samalla se antaa mahdollisuuden menestykseen hyvän osaamisen, kilpailukykyisten tuotteiden ja hyvien yhteistyökumppaneiden avulla, sanoo Econetin Kiinan strategian johtaja Veijo Hassinen.

Vesitalouden uutiskirjeHuhtikuu 201730.4.2017