SWEET loi Kemiralle uutta liiketoimintaa

Ke­mi­ran ja VTT:n Tut­ki­mus- & ke­hi­tys­oh­jel­man vesi­tut­ki­mus­kes­kus SWEET (Centre of Water Efficiency Excellence) käyn­nis­ti nel­jän vuo­den ai­ka­na kai­ken kaik­ki­aan 56 ala­pro­jek­tia ja syn­nyt­ti lu­kui­sia tuo­te­in­no­vaa­ti­oi­ta. Vuon­na 2010 aloi­te­tun hank­keen läh­tö­koh­ta­na oli koo­ta uu­del­la ta­val­la yh­teen vesi­tut­ki­muk­sen huip­pu­o­saa­mi­nen Suo­mes­sa ja maa­il­mal­la ja tuot­taa uu­den­lai­sia rat­kai­su­ja ve­den­käy­tön pa­rem­paan hal­lin­taan. Vuo­den 2013 lo­pus­sa päät­ty­neen oh­jel­man tär­kein on­nis­tu­mi­nen on se, että Ke­mi­ran kau­pal­lis­ta­mis­vai­hees­sa ole­vien uu­sien tuot­tei­den myyn­nis­tä 70 pro­sent­tia tu­lee SWEETin tu­lok­sis­ta.

SWEET-oh­jel­man pai­no­pis­te­a­lu­eet oli­vat ve­den uu­del­leen­käyt­tö, bio­mas­so­jen en­tis­tä pa­rem­pi hyö­dyn­tä­mi­nen muun mu­as­sa ener­gi­an ja bio­polt­to­ai­nei­den tuo­tan­nos­sa sekä kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen vesi­ke­mia, jos­sa ke­hi­te­tään bio­poh­jai­sia, bio­ha­jo­a­via ja kier­rä­tyk­seen pe­rus­tu­via rat­kai­su­ja.

Ala­pro­jek­teis­sa tut­kit­tiin muun mu­as­sa pa­pe­rin ja kar­ton­gin lu­juut­ta ja pin­nan omi­nai­suuk­sien pa­ran­ta­mis­ta sekä raa­ka-aine­te­hok­kuu­den nos­ta­mis­ta, uu­sia vesi­liu­koi­sia po­ly­mee­re­ja, bio­poh­jai­sia tuot­tei­ta, uu­sien ja ole­mas­sa ole­vien bio­pro­ses­sien pro­ses­si­te­hok­kuu­den nos­ta­mis­ta sekä ve­sien suo­lan­pois­to­pro­ses­sien toi­min­nan te­hos­ta­mis­ta eri­tyi­ses­ti memb­raa­ni­tek­nii­kal­la.

Esi­merk­ke­jä hie­nos­ti on­nis­tu­neis­ta pro­jek­teis­ta oli­vat ve­den laa­dun mit­taus on-line-lait­teil­la, uu­det tuot­teet pa­pe­rin pääl­lys­teen side­ai­neek­si, mik­ro- ja nano­sel­luun liit­ty­vä tuo­te­ke­hi­tys ja use­am­pi uusi kon­sep­ti te­ol­li­suus­pro­ses­sien bio­fil­mi­kas­vun hal­lit­se­mi­sek­si. Näi­den pro­jek­tien hyö­dyt nä­ky­vät eri­tyi­ses­ti te­ol­li­suus­a­si­ak­kail­le ener­gi­an, raa­ka-ai­nei­den ja ve­den te­hok­kaam­pa­na käyt­tö­nä.

SWEET syn­nyt­ti lu­kui­sia tuo­te­in­no­vaa­ti­oi­ta ku­ten öl­jyn­po­rauk­seen liit­ty­vät mer­ka­tut sa­os­tu­man­esto­ai­neet, joil­la Ke­mi­ra erot­tau­tuu kil­pai­li­jois­ta. Osa uu­sis­ta tuot­teis­ta on nyt mark­ki­noil­la ja osa tuo­te­ke­hi­tys­vai­hees­sa. Vesi­tek­no­lo­gia ko­ko­nai­suu­des­saan nou­si oh­jel­man myö­tä mer­kit­tä­väm­män huo­mi­on koh­teek­si Suo­mes­sa ja on tä­nään tär­keä osa Cleantechia.

Vesi­ta­lou­den uu­tis­kir­jeHel­mi­kuu 201427.2.2014