Öljypäästöjä Itämerellä ennätyksellisen vähän
Vuonna 2013 Rajavartiolaitoksen valvontalennoilla havaittiin Itämerellä vain 9 laitonta öljypäästöä. Eniten päästöjä, 107 kappaletta, raportoitiin vuonna 2001. Myös päästöjen koko on pienentynyt huomattavasti. Vuonna 2013 päästö oli keskimäärin noin 5 litraa, kun vuonna 2001 se oli 180 litraa.
Itämeren suojelukomissio HELCOM on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2021 mennessä Itämerellä ei tapahdu laittomia öljypäästöjä. Tilannetta seurataan Itämeren maiden lentovalvontatilastojen avulla. Suomen 2013 tilastojen valossa näyttäisi siltä, että tavoite voitaisiin saavuttaa.
Lentovalvonnan lisäksi Rajavartiolaitos ja pelastuslaitokset raportoivat öljypäästöistä satamissa tai rannan läheisyydessä. Myös kaikkien yhteenlaskettujen öljypäästöhavaintojen määrä on laskusuunnassa. Vuoden 2013 aikana Suomen viranomaiset havaitsivat yhteensä 50 öljypäästöä. Päästöt olivat pääsääntöisesti pieniä.
Rajavartiolaitos tutkii öljypäästötapaukset. Päästöön syyllistyneen aluksen omistajalle tai laivaisännälle voidaan määrätä öljypäästömaksu. Rajavartiolaitos voi myös käynnistää esitutkinnan. Vuonna 2013 Rajavartiolaitos aloitti tutkinnan yhdeksässä tapauksessa.
Päästövalvonnassa kansainvälinen rajat ylittävä yhteistyö on tärkeää erityisesti kapealla Suomenlahdella, jossa laivat kulkevat Viron ja Suomen talousvyöhykkeiden rajalla.
Sekä Suomen, Ruotsin että Viron valvontalentokoneissa on viime vuosina uusitut ympäristövalvontalaitteet, joilla meriliikennettä voidaan seurata myös huonolla säällä ja pimeässä. Sivukulmatutkalla voidaan havaita öljypäästöjä jopa kymmenien kilometrien päästä valvontakoneen lentoreitistä. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen soveltuvat laitteistot. Öljypäästöjä valvotaan myös Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) satelliittikuvapalvelun kautta. Vuonna 2013 Suomen alueelta saatiin 215 satelliittikuvaa.
